Banki Warszawa - Banki.waw.pl

Odrzucenie płatności kartą – sprawdź dlaczego tak mogło się stać

Płacenie kartą płatniczą czasami może okazać się stresujące czy nieprzewidywalne. Dzieje się tak, wtedy gdy po przyłożeniu karty do terminala ukazuje się na nim napis “transakcja odrzucona”. Wbrew pozorom nie musi ona oznaczać jedynie braku środków na koncie, a przyczyną odrzucenia transakcji może być bardzo wiele różnych powodów. Poniżej przedstawiamy najczęstsze powody, dla których transakcja naszą kartą płatniczą może zostać odrzucona oraz odpowiadamy co robić w takim momencie i jak zabezpieczyć się na takie przypadki.

Brak Internetu w sklepie lub bankomacie

Pierwszą i jedną z najczęściej występujących przyczyn odrzucenia płatności kartą jest brak internetu w sklepie lub bankomacie. Ta usterka występuje dość często. Terminale i bankomaty tak jak inne urządzenia mogą czasami gubić zasięg lub go traci. Ogólnie są to krótkie chwile, ale jeśli na nie trafimy, nawet pomimo naszej sprawnej karty, transakcja prawdopodobnie zostanie odrzucona. Odrzucenie będzie widniało niezależnie od metody płatności. Czasami w przypadku zaniku internetu transakcja może zostać rozpoczęta, a pieniądze pobrane z naszego konta bankowego. Przeważnie do 24h bank zwraca nam “zaginione” środki, gdyż każdy terminal czy bankomat np. co 24h przesyła do banku rozliczenie, na którym widnieje informacja czy gotówka rzeczywiście została użyta. Jeśli mamy podejrzenie co do braku internetu lub sprzedawca widzi na terminalu taką informację, warto poczekać chwilę i wykonać transakcje ponownie. Możemy ew. poprosić też sprzedawcę o zresetowanie urządzenia, jeśli istnieje taka możliwość. Czasami może potrwać o kilka minut.

Uszkodzona karta debetowa

Drugim częstym powodem, dla którego nie możemy zrealizować transakcji naszą kartą i jest ona odrzucana lub w ogólne nie może być realizowana, jest uszkodzenie fizyczne karty. Karty płatnicze to wbrew pozorom dość delikatne przedmioty. Mają one w sobie zatopiony chip o wielkości kilku centymetrów lub antenę w postaci metalowej żyłki do płatności zbliżeniowych. Jeśli podczas użytkowania np. noszenia karty w tylnej kieszeni zbyt mocna ją wygniemy lub uderzymy kartą, może ona zostać uszkodzona w środku. Uszkodzenie może powodować wiele skutków np. rozpoczęcie transakcji i jej niedokończenie, odrzucanie czy brak reakcji terminalu na kartę. Uszkodzenie karty płatniczej jest szczególnie prawdopodobne, jeśli reakcja terminala na kartę jest nienaturalna np. bardzo długa lub zbyt krótka. W takim wypadku nie musimy się obawiać utraty pieniędzy czy wielu negatywnych konsekwencji. Przeważnie kartę bez problemu możemy wymienić w banku i otrzymamy nową.

Uszkodzony terminal płatniczy

Kolejną przyczyną odrzucenia płatności kartą jest uszkodzony terminal płatniczy. Nie jest to najczęstsza przyczyna, gdyż terminale czy bankomaty tworzone są z myślą o długim i intensywnym użytkowaniu, ale warto wziąć ją pod uwagę, kiedy na koncie mamy pieniądze, a nasza karta jest nowa i działa poprawnie. W takiej sytuacji możemy poprosić sprzedawcę o sprawdzenie terminalu. Warto zrobić to szczególnie, wtedy gdy widzimy, że terminal jest już sfatygowany i nie jest pierwszej młodości. Często na małym wyświetlaczu terminala mogą pokazywać się pewne znaki np. błędu itp. Czasami wystarczy zatem restart urządzenia.

Nieobsługiwany rodzaj kart

Jedną z najbardziej zagadkowych przyczyn odrzucenia naszej płatności jest nieobsługiwanie danego typu karty. Przeważnie nie wiemy, iż powodem odrzucenia transakcji jest właśnie ta przyczyna, ale warto dowiedzieć się o niej nieco więcej. Na globalnym rynku działa kilku wydawców kart i nie są to tylko najpopularniejsi w Polsce Visa i MasterCard a np. American Express. Terminale przyjmujące płatność oraz bankomaty również należą do różnych marek, które z kolei mogą obsługiwać dane typy lub też nie. Aby jeszcze bardziej skomplikować sytuację, na rynku istnieją też karty debetowe, kredytowe, wirtualne czy przedpłacone Prepaid. Korzystając z najpopularniejszych typów kart i płacąc w najpopularniejszych miejscach, przerwanie nie będziemy mieli problemu z uregulowaniem rachunku. W niektórych sytuacjach możemy napotkać jednak na pewne przeszkody. Może być to płatność za granicą, gdzie mogą obowiązywać inne standardy. Nawet płacąc w Polsce kartami wirtualnymi np. poprzez telefon możemy nie zostać obsłużeni przez niektóre terminale. Do częstych odrzuceń dochodzi również, gdy płacimy kartami PrePaid, czyli przedpłaconymi albo debetowymi, a wymagana od nas płatność związana jest z blokadą pieniędzy na rachunku np. w celu zastawu przy wypożyczaniu drogich samochodów.

Co robić, gdy transakcja zostanie odrzucona?

Pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jeśli transakcja zostanie odrzucona to zastanowienie się, dlaczego mogło się do zdarzyć. Z pewnością nie należy panikować oraz nerwowo zastanawiać się, czy nasze konto nie zostało okradzione. W zdecydowanej większości przypadków powód jest zgoła inny. Na pewno powinniśmy zabrać wydruk z terminala o odrzuceniu płatności. Jest to dowód, że sklep nie przyjął naszych pieniędzy i może posłużyć za podstawę wyjaśnienia całej sytuacji w banku. Następnie należy spróbować zapłacić kartą w inny sposób np. zbliżeniowy czy na chip. Jeśli i to nie przyniesie rezultatu, to dobrym pomysłem jest sprawdzenie naszego konta bankowego np. w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. Dowiemy się wtedy czy problem nie leży np. po stornie bank, limitu czy awarii. Jeśli w takiej sytuacji okaże się, że wszystko powinno działać poprawnie, należy wykonać po prostu kolejną transakcję w kolejnym sklepie. Jeśli i to nie przyniesie rezultatu, ostatnim krokiem jest wizyta w banku. Rozmawiając z doradcą, powinniśmy definitywnie rozwiązać całą sprawę.

Jak zabezpieczyć się na takie wypadki?

Jeśli chcemy zabezpieczyć się przed takimi niekomfortowymi sytuacjami, istnieje jedna dość cenna porada. O ile nie mamy wpływu na działanie karty płatniczej, o tyle warto nosić ze sobą banknot np. stu złotowy, który pozwoli w razie odrzucenia transakcji pokryć rachunki. Jeśli karta będzie działała, banknot nosić możemy bezproblemowo w portfelu, mając zabezpieczenie przed takimi sytuacjami.